Tuesday, November 30, 2010

muhasabah bersama~~

hari ini tak nak tulis panjang2..cukup lah ilmu yang pendek buat renungan..mudah mudahan kita boleh memperelokkan diri kita menjadi lebih baik....

~pernah suatu ketika si fulan bertanya kepada Imam Hassan alBasri, "kenapa orang yang sentiasa melakukan tahajud wajah mereka berseri-seri, indah , cantik?..."jawabnya" mereka bangun tahajud bagaikan mereka berkhalwat dengan Allah...maka Allah pakai kan cahaya kepada mereka"....

kadang2 bila dah lama tak buat, sek lupa je..sedey la terasa amalan makin kurang...macam ne orang nk tgok kita nmpak berseri-seri, cantik, dan indah kalau tahajud pun dah jarang buat..insya Allah lepas ni akan buat dan istiqamah..ameeennn...

ade lagi satu kata-kata dan ia membuat kan aku terasa wahhhhhh nampak aku sangat banyak dosa..aku mula berasa takot bila mengigatkan kata-kata ini....

~diantara tanda orang yang banyak berdosa, padanya tidak pernah terbuka untuk b' qiamullail dan dan puasa disiang hari~

aku dah semakin malas nak bangun tuk qiamullail...tapi bila aku terbaca kata-kata tu, aku mula rasa takut...aku dah terasa banyak nya dosa aku kumpul sehingga aku dah jarang wat qiamullail..nampak nya aku kene selalu bermuhasabah diri tuk perbaiki segala amalan ku..insya Allah aku akn berubah...yang kurang aku akn tambah..mekaseh ya Allah kerana mengigat kan aku tika terlupa...(^_^)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home