Friday, August 27, 2010

taqwa + quran


hari ini dah hari ke 17 aku berpuasa...dan hari juga adalah hari jumaat...aku mendengar khutbah jumaat yg sgt best...kenapa aku tidak terfikir tentang pe yg diceritakan itu selama ini???sbb aku lalai...aku sibuk ngn tugas dunia shingga aku tak sedar aku sedang mengabaikan tugas ku untuk akhirat....sedey nya...khutbah jumaat rini menceritakan tentang taqwa dan indah nya quran..

kata ibnu mas'ud,"taqwa ini untuk membina nya ada 3 ciri.pertama,kamu taat dan hindarkan maksiat,kedua kamu percaya sepenuh nya kepada Allah..ke tiga,kamu syukur dan bukan kufur"..

allah ade menyebut didalam al quran,jika kamu bertaqwa akn aku beri kemudahan kepada mu...tetapi bile kita lihat balik diri kita dan situasi diluar kita sekarang...sbb kenape smkin hari,dunia kita penuh masalah,xde jalan keluar,xde kemudahan tuk menyenang kn kita keluar dri masalah itu,contoh nya,di bulan ramadhan ini,banyak kes2 zina,pembuangan bayi,dan sebagai nya...kenape ini berlaku???sbb xde taqwa dlam diri...dunia kita semakin bermasalah...macamne tuhan nk bagi kemudahan dan bantuan jika kita x bertaqwa kepada nya...tuhan dah menjanji kan jika kita bertaqwa,dia akn permudahkan urusan kita,tapi adakah kita sudah bertaqwa???jika tidak bgaimana hidup kita nak tuhan permudahkan...lihat dunia kita sudah menjadi bukti bahawa manusia belum bertaqwa....kalau seluruh umat islam bertaqwa mengikut ciri2 yg ibnu mas'ud katakan,insya Allah seluruh orang kafir,israel,zionis akan takut dan gentar dengan ketaqwaan kita...



sempena nuzul quran pada hari ini,marilah kita sama2 menghayati apa itu quran...kita bukan sahaja mahu diri kita khatam quran,hafaz quran,menghadiri tilwah al-quran,baca dengan berlagu,atau sebagainya tetapi kita juga harus paham apa yang kita baca selama ini...menjadi maslah masyarakat malaysia pada hari ini,mereka khatam,mereka smbut nuzul quran tapi mereka x memahami apa yang terkandung didalam alquran...bagaimana quran tu nak bagi petunjuk jika kita xpaham petunjuk...bagaimana kita nk ikut petunjuk kalau kita xpaham ape petunjuk yg diberi...itu masalah kita...

kita lihat saintis barat seperti Dr Jackel yg menghatam kitab bible dan memahami keseluruhan isi nya di lantik menjadi paderi di gereja di amerika syarikat...kemudian beliau dihadiah kan oleh orang islam sebuah kitab iaitu quran...beliau mengkaji quran,,beliau tidak tahu mengaji,beliau membaca dengan terjemahan bahasa inggeris..beliau mengkaji isi al-quran,dan akhirnya pengkajian beliau mengenai quran membuat kan beliau memeluk islam...ni la satu perubahan yang kita mahu...kenapa berlaku perubahan dalam diri,sbb mereka paham pengisian di dalam alquran...sbb kenapa rakyat malaysia membaca al quran,khatam smpai berbelas kali tp xde perubahan???kerana mereka tidak membaca dan memahami quran...bagai mane quran tu mahu dijadikan petunjuk....jadi sempena nuzul quran ini,dimana quran itu di turunkan kelangit dunia untuk disampai kn kepada umat manusia menyuruh kita mengkaji,mendalami,menghayati al quran itu...bukan shj kita membacanya tp kita tanam kn diri kita jiwa kita dengan nur quran,supaya dalam pe jua perbuatan kita,dibawa bersama alquran...supaya kita dapat berubah..macmne scientist barat mengkaji al-quran dan die berubah,macmtu la hndak nya kita...



jadi marilah sama2 kita menghayati ape itu nuzul quran...aku terasa kerana aku juga dikalangan masyarakat yg membaca tetapi tidak memahami keseluruhan al-quran...hina nya aku dihadapan Allah...disini aku berpesan supaya aku dapat mengajak dan mengingatkan diri ku sekaligus membentuk satu perubahan yang baru...ramadhan peluang keemasan tuk kita...mudah mudahan ade ramdhan lagi dipertemukan tuk kita....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home