Sunday, August 15, 2010

persinggahan.....

khidupan aku semakin hari semakin sibuk..bile dah berada jauh dgn kuarge,pengurusan masa hrus ditentukan sndiri...nk pegi kelas ke tidak ke,sume bergantung pada diri...tp ape yg membezakn kite dgn dak2 lain..diowg gi kelas kite pun gi kelas..cmne aku nk jadi pelajar luar biase...jadi aku kene usehe mencari pengisian rohani sndri..kuat kan diri tuk melangkah ke masjid...insya Allah kalau kite jdi seorang manusia bekerjaya.kerjaya itu kerana berkat redha Allah..tu yg kite nk...kalau kite seorang bisnesman,biar la bisnesman itu adalh bisnesman yg taat perintah Allah...

alhamdulillah,walaupun sedikit sibuk,tuhan masih bgi ruang mase tuk aku berehat,dan diberi peluang tuk sertai kumpulan usrah pelajar master dri dlm ngara dan luar negara..walaupun aku seorang yg wat bachelor dgree,aku nk belajar sesuatu dri mereka...ade seorang abg ni,bru umur 22 thun dah wat master...aku sgt kagum ngn die..die kate master ke dgree ke dik,sume berkat dri Allah...dan alhamdulillah aku berkesempatan meluang mase sedikit tuk same2 mendengar sedikit usrah dri die di surau desasiswa bakti permai...

dunia ini spt mane yg kite thu adlh untuk menuju alam akhirat...dunia ni adalah tempat tuk kite berenti bermusafir tuk kumpul sbyk mane bekalan tuk ke akhirat...aku sedar kelemahan aku selame ni,aku x kuat untuk menebalkan muke pergi bilik ke bilik tuk mengajak orang bersolat...aku sedih sbb iman aku terlalu rendah...aku harap tuhan bgi aku kekuatan tuk aku perbaiki kelemahan aku...aku tahu kalau kite menebalkn muke mengajak saudara kite bersolat,kite ziarah bilik ke bilik,smate-mate tuk tunaikan tggjwb kite sbgai saudara seislam,nnti diakhirat tuhan akan ukur nilai keimanan kite itu ngn satu level yg tggi..
 pernah nabi gmbr kn satu kisah bhw seorang pemuda yg beriman kepada Allah tetapi msuk neraka...pemuda ini x pernah tggl solat,x pernah tinggal solat mlm,mase nye sentiase kepada Allah..tp die duk dlm kawasn yg penuh maksiat dan dose....die x pernah menegur,die x pernah mengajak walaupun sekali,jadi tuhan kate ko adalh penghuni neraka...jadi ape yg nk disampai kn,ajak la saudara2 kite bersolat walau hy sekali...biar kite kene caci kene hina,kene pndg serong,tp kat akhirat tuhan bgi gnjaran besar atas kekuatan kite...



kite selalu merungut,tuhan  lmbt kabul kn doa kite...knape kalau orang kafir berdoa ngn tuhan mereka,die dapat pe yg die nk...kite kene ingat,nnti di akhirat,bile tuhan tunjuk kn gnjaran bgi doa2 orang2 yg tertgguh tu mesti kite akn ckp,alangkah baik nye jika sume doa aku didunia tak dimakbulkan Allah..sbb tuhan nk byr kat akhirat....nnti di akhirat,keimanan firaun akn mengatasi sume keimanan manusia yg ade didunia sbb tuhan dah tunjuk kn bukti dihadapan nye,tp pada mse itu,tuhan tidak terime keimanan seperti firaun,,yg tuhan terime,keimanan yg mereka percaya dengan yakin sebelum Allah tunjuk kan bukti semasa di dunia...

ya Allah jadikan lah ramadhan thun ni sbagai ramadhan yg terbaik wat aku...kuat kn la rohani dan jasmani ku tuk aku sempurna kan amal ibadahku..supaya sibuk cmne pun aku,tetap ade ruang tuk sujud kepada mu ya Allah...supaya aku dapat keberkatan dalam semua yg aku lakukan tidak kire dalam pelajaran atau pun dalam ibadah...

1 Comments:

Blogger Ashirah Ibrahim said...

gudluck..:)

August 16, 2010 at 4:16 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home