Monday, April 19, 2010

kesempurnaan iman....



alhamdulillah sedikit demi sedikit iman itu mula menyapa aku..aku teringat akan kata2 seorang ust..jikalau 3 hari kite tidak membaca hadis maka hati kite akan ditumbuhi satu titik hitam..bile dipikir kembali btol agak nye...cube kite kait kn dgn wasiat nabi kite iaitu muhammad saw dalam khutbah wida' nya....nabi berkata,"wahai umat2 ku,jika kamu berpegang kepada dua bnda ini nescaya kamu tidak akan sesat shingga hari akhirat iaitu al quran dan sunnah ku...


jadi untuk coretan kali ini,aku mula membuka diari ku tntg ilmu2 agame yg pernah aku belajar dan aku tulis supaya ilmu itu akan kmbali segar dalam kamus pengajian ku...


didalam satu hadis rasulullah saw yg diriwayat kan oleh imam tarmizi,terdapat 5 perkara yg nabi sebut dan berpesan tntg kesempurnaan iman..nabi bersabda:

1.jauhilah perkara2 yg haram nescaya saudara2 akan mendapat kelazatan dalam ibadah oleh Allah..
2.redha kan lah akan apa yg tuhan anugerah kan kpd saudara maka saudara akan jadi orang yg paling kaya..
3..lakukan sesuatu perkara kpd orang lain sepertimana saudara suka perkara itu dilakukan kpd saudara maka  
    saudara akn jadi seorang islam.
4.wasiat nabi,berlaku baik lah kpd jiran2 kita maka saudara akan jadi seorang yg beriman dgn sebnr2nya..
5.jangan lah saudara berlebihan ketawa kerana ketawa itu akan mybbkan hati mnjadi mati..

bile dibaca semula 5 perkara yg nabi riwayat kn ini,aku tersapa sebentar dan terfikir jauh..adakah aku sudah mencukupi untuk 5 perkara ini tentang kesempurnaan iman ku??adakah sudah mati hati ku ini??engkau sahaja yg thu..


aku thu iman itu umpama pokok dan ia juga ibarat tanaman....dalam surah ibrahim pun ada menyebut "tidak kah kamu melihat perumpamaan yg baik itu ibarat pokok yg baik dimana pokok itu tegak berdiri,fizikal dan akar yg kuat,daunnya rimbun dan apabila sampai waktu ketikanya ia akan menghasilkan buah"..jadi disini Allah dah gmbr kn sepohon pokok yg lengkap dgn segala2nya..dan akar itu ibarat akidah...pokok tdk akn dapt berdiri teguh tanpa akar..pokok akan selalu bergantung pada akar nye..jadi akar yg perlu kite kukuh kan adalah akidah kita..ty diri kite,adkh akidah kite dah kukuh tuk menghasil kn sepohon pokok yg baik???


dan dalam surah ibrahim 25-26,Allah menyambung...firman nya.."kalau pokok itu buruk dan benih yg dtg adalh dr benih yg x elok ia umpama sejenis tanaman yg bumi sndiri tidak mengizinkan dia untuk mencengkam ke tanah"...


bile diteliti ayat2 al quran ini,sudah cukup ke iman kite??sudahkah kite menyemai benih yg baik tuk subur kan pokok yg dapt menghasilkn buah yg baik???jikalau kite gugur ke bumi tanpa mempersiapkn hati dan iman kite,kite ini ibarat bangkai yg bumi dan tanah sendiri x dapt menerima kite..itula terbalas nye siksaan di alam barzakh..ya Allah sapa kan la aku ngn ilmu2 yg aku rindui..supaya hati aku diajar dan dididik dengan baik..
ku mengharap kn kesempurnaan iman dalm hidup ku supy lahir nye kelazatan dalm ibadah,terjadinya aku seorang yg kaya,jadinye aku seorang islam,jadinya aku seorang yg beriman,dan hati aku tidak sesekali engkau matikan...       



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home