Thursday, May 20, 2010

buruk nye perangai....

dah lame rase nye aku tak de ilham tuk menulis...tp kali ini aku rasa ade cite yang aku nak luah kan bersama...bkn marah tau menengkeng..tp aku tulis kali ini dengan satu ketegasan supaya sape yang membaca leh menilai diri sendiri...sejauh mane hbgn kamu dgn manusia....(^_^)

sebenar nye aku memerhati gelagat manusia disekeliling aku,same ade mereka sedar atau pun tidak...ade satu perkara yang aku paling x suke..bile aku tgok dikalangan kawan tau manusia-manusia disekeliling aku,mereka suke menilai setiap rezeki orang lain..contah,sorang ni pekse dapat result bgus tapi xdela superb...lepas itu,kebetulan bile dapat tawaran belajar,dak ni dapat kos yg bgus....kadang2 sesetgah orang ni buruk sgt perangai,die gi cakap,"ala die tu dapat kos tu,tah betol tah tidak...ntah-ntah cite je lebih,belagak je ,kalau result bagus dan top boleh la percaya,dak yang dapat result bagus pun tak dapat kos tu die leh dapat...membohong je"..huhuhu..

aku nak gitau korang yg cakap cmni,korang kene ingat rezeki setiap orang lain-lain...korang tak boleh cakap macamtu..korang memandang rendah setiap kekurangan orang lain...buruk perangai aku kategori kn orang2 mcmtu...seelok nye ko sokong...kalau die berbohong die yg berdosa...korang kene respect,setiap rezeki yang tuhan beri itu berlainan...tuhan x beri rezeki ko same mcm die...mane tahu ape yang die dapt ganjaran sbb die byk tolong orang..orang result power pun,menghadap buku je,hubungan ngn manusia pun kurang,mgkin tu yg tuhan beri atas pe yg terkurang tu...mgkin ape yg ko dapt xsame ngn dak yg x superb macam ko...mgkin sbb kau terlalu menilai rezeki orang sgt,tuhan sekat rezeki ko...sbb tu ko akan ckp,aku belajar result lagi bgus pun x dapt kos bgus2...

lagi satu,ko kene ingat,nak berjaya,nk rezeki murah,bkn ko blajar membabi buta n nk bantu orang len pun kedekut...ko pikir sal diri ko je..xleh la gitu...hidup kau kene byk bantu orang..xkesah la pertolongan pe pun..jnji membawa kebaikan kepada orang yg ko tolong...ko kene ingat gak,1x ko tolong orang,1000x tuhan akn tolong ko...

aku nak gtau lagi..ko ikut la saranan nabi tuk pupuk dan bina kesempurnaan iman kau,nescaya kau akan bhgia dan tak pertikaikan rezeki orang lain..nak tahu ape 5 saranan nabi tuk pupuk kesempurnaan iman ko bace blog aku ni tajuk nye..."KESEMPURNAAN IMAN"...jika terkasar bahasa harap dimaafi..

wassalam...(^_^)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home